lørdag den 5. april 2014

Giv mig en Helhedskommission


Hvad betyder det for livet i udkantsbyerne, hvis de små erhvervsdrivende bliver udkonkurreret af hypermarkeder? 
Måske sparer vi penge på et større udbud, men bliver vi ikke fattigere når bymidterne affolkes og butikker og boliger står tomme dagen lang?

Hvad betyder det for diversiteten i vores samfund, hvis vi kun skal uddanne folk i den retning, hvor der er arbejdsløshed? Måske sparer vi penge og får flere der kan det samme, folk som kan løfte en arbejdsbyrde - men bliver vi ikke et fattigere samfund på bred og sammensat faglighed, nytænkte løsninger og muligheden for at tænke innovativt - hvem skal vise os de nye veje?

På dagens løbetur hørte jeg - som altid - ynglingsprogrammet P1business. Igen var et af emnerne Produktivitetskommissionens anbefalinger, som kyndige fremstående personligheder skulle udtale sig om. 

Nogle borgere er nok eksperter, men jeg tror langt fra det er alle, som kan gennemskue konsekvenserne af den El Nino effekt det kan få, at skrue ned et sted og op et andet sted - så hvordan skal vi forholde os til fragmenterne i det danske samfund på den måde?

Hvad sker der med helheden, det hele menneske og "det hele samfund"?

Der er ikke mange vælgere, der oplever de fraktioner man lever i på Christiansborg... i min verden hænger mit faglige liv sammen med mit private liv, muligheden for indkøb, børnepasning, kulturelle oplevelser, uddannelse, individuel udvikling, mine forældres ældrepleje, bussernes afgangstider - min skatteprocent skal spille sammen med hele det område på een gang. Give and take.


Er det ok at betale meget i skat, hvis din kræftsyge søster samtidig kan få pleje hele sit liv, hvis du kan komme til lægen uden det koster noget, hvis din gamle mor kan få en ældrebolig og din gade bliver fejet en gang om ugen?

Er det ok at betale lidt mere i skat, hvis vi lever i et foregangsland, der udvikler grøn energi, bæredygtige løsninger, bedre sædkvalitet til dine børns generation og færre livsstilsygdomme, som koster samfundet milliarder af kroner?

Er det ok at du giver noget,for at andre får noget, når nu du kan?

Det ville være en kanon service, at regeringen bandt trådene sammen, og bad os tage stilling til "det hele samfund". 
Kunne man forestille sig, at alle anbefalingerne fra velfærdskommissioner, eksportkommisioner, produktivitetskommissioner osv osv, blev behandlet under en hat i en HELHEDskommission?
På den måde kunne borgerne tage stilling til et samlet billede i stedet for, at markedskræfter og politiske uenigheder står i vejen for den service en regering faktisk skal yde nemlig, at varetage hele Danmarks befolknings interesser.

Så var den løbetur slut og nu vil jeg gå hjem og tage mig af mine egne - det er jo lørdag :-)









Ingen kommentarer: